View Sidebar
Speltema inom musik

Speltema inom musik

Spel och dobbel är ett populärt tema för musiker att använda sig av i sitt låtskriveri. Den kulförklarade och mytomspunna artisten Elvis Presley gjorde en utpräglad casinoskiva till filmen Viva Las Vegas som han själv medverkade i. Martin Stenmarck vann den svenska melodifestivalen med sin låt Las Vegas. Men det är inte bara i låttitlar som det finns ett tydligt spel- och dobbeltema i, även i texterna kan det finnas spår av casino– och spelmetaforer.

För att förstå varför musiker väljer använda att använda sig av ett speltema så bör man undersöka platserna som är mest förknippade med hasardspel och konnotationerna bakom platserna. Idag är säkerligen Las Vegas i staten Nevada i den amerikanska öknen den plats som dyker upp först i huvudet när man tänker på casinon. Las Vegas är även känt som Sin City. Dels för att Bibeln varnar för att bli rik snabbt men även för att staden är förknippad med prostitution, strippklubbar och organiserad brottslighet. Vilket Las Vegas som casinostad inte är ensam om att vara.

Men det som lockar låtskrivare att använda casinon eller hasardspelstema är bilden av människan som söker sig till casinon och hasardspel för att hitta lyckan. Möjligheterna att bli rik snabbt finns, samtidigt som man på ett enda kort eller tärningskast kan bli av med allt. Allt är inget-mentaliteten ger möjligheten till texter att framhäva vidden av spänning i låtens tema eller hos textens rollfigur. Frestelserna haglar över besökaren och risken att begå en synd är ständigt överhängande.Speltema inom musik 2

Men hasardspelstemat kan även användas som en motsättning. Duon Hästpojken sjunger om att man spelar ”Utan personlig insats” och använder speltemat som en motsättning för att visa upp sin ambivalens inför livet. Det finns även Motörheads gamla klassiker Ace of Spades. Där blir spelmetaforerna ett uttryck för ett fartfyllt liv med motorcyklar, kvinnor, alkohol och droger. Personen låten handlar om vet om konsekvenserna av sin livsstil men för eller senare kommer han precis som alla andra få spader ess det vill säga dödens kort och då spelar inget någon roll längre. Genom spelmetaforer där förfallet aldrig är långt borta kan Motörhead framställa hur rollfiguren balanserar på en lina och hur döden ständigt lurar bakom nästa hörn.

Spel och dobbel kan användas som metaforer i många olika sammanhang och det ser ut som att kommer fortsätta användas. Kanske har låtskrivarna och poeterna kommit överens om att låta lagt kort ligga?

Kommentarer är stängda